Rapport från årsstämman i Electrolux

Var: Stockholm Waterfront Congress Centre

När: torsdagen den 23 mars

Närvarande: ca 300 personer

Vad beslutades: Vanliga stämmofrågor såsom ansvarsfrihet, val av styrelse osv och införande av ett långsiktigt incitamentsprogram.

Stämmans ordförande: Eva Hägg

Vad sa ordförande, Ronnie Leten, i sitt inledningsanförande:

Mycket bra resultat 2016. Svaga marknadsförhållanden i Latinamerika påverkade resultatutvecklingen i regionen. Gjort 3 förvärv. Vill vara ledande inom hållbarhet. Electrolux har för tionde året i rad utsetts till branschledare i kategorin Household Durables i hållbarhetsindexet Dow Jones Sustainability World Index (DJSI World) och undertecknat Global Compact. Har en hög nivå av mångfald bland de anställda.

Vad sa VD Jonas Samuelson (ca 40 min anförande med en del filmer och demonstrerade några produkter på scenen):

2016 var ett bra år. Näst bästa resultatet Electrolux någonsin haft. Ökad försäljning i tillväxtländer (idag 30%) som Electrolux vill fortsätta öka i. Tyvärr fyra väldigt tuffa år i Latinamerika, främst Brasilien.

Releanserat varumärket AEG 2016.

Har gjort 3 förvärv 2016; Grindmaster (amerikansk tillverkare av kaffemaskiner), varmvattenberedare (Sydafrikas ledande tillverkare av varmvattenberedare, Kwikot Group) samt Anova (uppkopplad köksapparat  som tillagar maten enligt tekniken ”sous vide”).

Globala trender som påverkar industrin att ta hänsyn till. Viktigaste är att konsumenterna får allt mer makt. Mer tillgång till information via digitaliseringen. Mer informerade kunder. Marknaden för uppkopplade produkter tar fart och kommer accelerera. Växande globala medelklass ger en tillväxtpotential. Fokuset på hållbarhet blir allt viktiga. En ökad konsolidering.

Grundstrategin Electrolux jobbat med senaste år ligger fast. Strategiska fokusområden är:
* Upplevelsefokuserad innovation
* Effektiv verksamhet
* Kompetens och teamship

Branschledande inom hållbarhet. Kommunicerar via For the Better. De tre prioriteringarna inom hållbarhet är:
Bättre lösningar När det gäller bättre lösningar har Electrolux som mål att reducera sitt koldioxidavtryck med 50%. Har fördubblat användningen av återvunnet plast.
Bättre verksamhet
Ett bättre samhälle Hur man använder produkterna har en stor påverkan på planetens hållbara utveckling. Har lanserat food foundadtion – hur kan man långsiktigt använder råvaror på ett mer hållbart sätt. Care label project handlar om hur vi tar hand om våra kläder, och genom detta kan deras livslängd förlängas och därmed minskar miljöpåverkan.

Vad frågade Folksam:

En viktig del i hållbarhetsarbetet är att sätta upp tydliga mål och här har styrelse och ledning en stor roll när det gäller att ange riktning och fokus på relevanta hållbarhetsområden. Ett bra sätt för att säkerställa att hållbarhetsmålen prioriteras är även att koppla dem till den rörliga delen av de anställdas ersättning. Min fråga är om Electrolux gör detta idag? Om inte, hur ser ni på att kunna göra det i framtiden?

Vad svarade VD Jonas Samuelson:

Att Electrolux tar hållbarhet på största allvar och har tydliga hållbarhetsmål. När det gäller ersättningsprogram så sätts tydliga mål men har det inte kopplat till specifika hållbarhetsmål.

Övrigt:

Före stämman serverades förtäring, bland annat fruktsallad, naturella nötter, små smörgåsar och nybakade mini cupcakes.

Tweets från stämman:

Röstningsdosorna används flitigt idag – lite mellokänsla #electrolux

Electrolux eftersträvar att vara ledande inom hållbarhet säger Ronnie Leten #electrolux

 

 

 

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

Inga kommentarer

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *