Managementkonsult? Du jobbar med CSR!

Ofta har CSR setts som något annat än affärsverksamhet. De så kallade mjuka värdena har funnits vid sidan om produktionen, vid sidan om det som gör företaget till vad det faktiskt är. De senaste åren har hållbarhetsfrågorna integrerats mer och mer i affärsverksamheten i många bolag och CSR har blivit något som inte bara sparar pengar – som vid ex energieffektiviseringar – utan också genererar pengar – som vid ökad försäljning tack vare bättre produkter.

När de ”mjuka värdena” skulle bli viktiga frågor även för managementkonsulter har jag funderat en del på. Det har varit rätt mycket vi mot dem inom CSR-frågorna. De jobbar med företagets strategier och vi, ja vi vill rädda världen? Ja, lite hårddraget kanske det kan stämma, även om allas vårt slutmål borde vara bättre bolag, både ekonomiskt och moraliskt.

Som ekonomistudent i Uppsala i början av 2000-talet så fanns CSR inte på schemat och jag minns särskilt ett seminarium där en lärare hävdade att ”företags enda mål är att leverera vinst till sina aktieägare, så vad har etik med det att göra”. Troligen sa han det mest för att provocera fram en diskussion i den ganska blyga gruppen. Det var dock bara jag och en annan tjej som sa emot honom med argument som att företag som Body Shop minsann klarat av både att leverera vinst och vara etiska. Med det seminariet i minnet gör nyheter om en lovande framtid för CSR-chefer mig väldigt glad. Likaså att allt fler universitet satsar på kurser som handlar om CSR, bland annat just Uppsala Universitet. /Uppdatering: Ännu mer om CSR och och utbildningar!

Men ännu gladare blir jag av att läsa om vilket case de deltagande ekonomistudenterna i KPMG’s International Case Competition fick att lösa i finalen. Enligt en artikel i Realtid.se fick de tre timmar på sig att förbereda ett fall om BP och oljeutsläppet i Mexikanska golfen. Ett så tydligt exempel på när CSR inte bara är en del av utan faktiskt ÄR affärsverksamheten.

Handelsstudenterna, som kom tvåa i finalen efter amerikanska studenter, presenterade en lösning som gick ut på att kortsiktigt fokusera på hur krisen skulle hanteras och samtidigt satsa hårt i en PR-kampanj där bolaget tar fullt ansvar för det som hänt för att rädda varumärket. En del av problemlösningen handlade också om att BP på lång sikt ska bygga en organisation som både minskar risken för liknande händelser och har bättre beredskap när det händer.

En av studenterna berättar för Realtid.se att:

Jag och de andra i laget tycker om det här, vi älskar att jobba som managementkonsulter.

Kära managementkonsult, du hade lika gärna kunnat säga att du älskar att jobba som CSR-konsult.   

/ Emilie Westholm

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

Inga kommentarer

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *