Det finns många fel på kvinnor och de flesta drabbar dem själva

Skillnader mellan könen är alltid spännade. Alltsom ofta dyker rubrikerna upp i media Män/Kvinnor är bättre än kvinnor/Män  på:  högskoleprovet, stickning, styrelsearbete,  passa barn osv osv i all oändlighet.

Oftast är det en mer eller mindre vederhäftig undersökning som ligger bakom rubriken. Nu senast är det Aftonbladets alltid lika animerade Robert Collin som drar en av sina favvo-teser – Män kör bättre  än kvinnor.

Även denna gång ligger en undersökning till grund för artikeln. Det lite märkliga denna gång är att försäkringsbolaget  IF:s undersökning visar att det är män som kör ihjäl fotgängare i 15 av 16 fall.

Av detta drar Collin  den något märkliga slutsatsen att män kör bättre än kvinnor. Kansker har jag en annan bild om vad som utmärker en bra förare än vad han har. I min värld står egenskapen att inte köra ihjäl fotgängare för en rätt stor del av det som kännetecknar en  skicklig  förare.  Collin har uppenbarligen inte riktigt samma uppfattning. Exakt vad han bygger sitt resonemang på framgår icke men det har eventuellt något att göra med gener, uppfostran och väldigt mycket med dockvagnar att göra. 

 Tjejer kör helt enkelt för mycket dockvagn. På grund av detta blir de inte bara sämre bilförare utan också hjälplösa trafikoffer. Männen kör helt enkelt ihjäl kvinnor på grund av att de kliver rakt ut i gatan med skygglappar åt sidorna och gärna med barnvagnen som en murbräcka framför sig. Intressant teori onekligen,  om än helt och hållet sprunget ur Collins manligt vältränade hjärna och utan minsta spår av vetenskaplig fakta. Bristen på vetenskapliga fakta kan möjligen ha att göramed att Collin har haft mycket svårt att finna några dokumenterade bevis  för sina teorier. Jo föresten, för ett par veckor sedan återgav han följande sedelärande berättelse ur sin egen trafikvardag:

Senaste för ettpar veckor sedan klev en ung mamma ut på överångsstället framför nosen på mig. Med barnvagnen som murbräcka och utan att vrida på huvudet en enda grad åt mitt håll. Jag bromsade in, vevade ner rutan och föreslog i vänlig ton att hon borde se sig för. Och fick svar på tal, i betydligt mindre trevlig ton: DET ÄR DU SOM SKA STANNA. OCH DU FÅR BETALA 3 000 I BÖTER OM DU KÖR! Sen marscherade hon vidare. Nöjd med att ha vunnit fajten.

Försäkringsbolagen har redan bestämt sig i frågan – och de har data att backa upp det med.  All erfarenhet  pekar på att  unga män  har mer riskfyllda körvanor än unga kvinnor. Män mellan 16 och 25 löper  mycket större risk att bli  inblandade i olyckor, eller bötfällas  för trafikförseelser. (Källa: Insurance.com). Enligt TrafficSTATS,  en  amerikansk riskanalysstudie,   har män en 77% högre risk att dö i en olycka jämfört med kvinnor. Till tröst för Collin ska dock sägas att mellan åren 1975 till 2007 ökade antalet kvinnliga dödsfallmed 1 procent jämfört med 11 procents minskning för manliga bilister.   Läs gärna Folksams Trafiksäkerhetsblogg.

Men som sagt,  allt beror ju på vad man menar med ”bättre”.

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

5 kommentarer

Vivi

Bra inlägg! Jag håller med du !
Tänk om alla män var så logiska som Collin, då hade vi definitivt haft fler olyckor i trafiken!

Hittade hit via …mig ?! Tack för länkningen, det kändes lite smickrande 🙂
Mvh

Vitterskog

Jag övningskör nu, och på riskettan så förklaras det just att män generellt har ett mer vårdslöst körsätt.
Det jag tycker känns hemskt, att i de undersökningar jag sett, så tror både kvinnor och män i huvudsak på myten att män kan köra bil bättre. Om det hade hjälpt att lekt mer med bilar i sandlådan, så skulle det vara ett moment under körskoleutbildningen.

LEW

Detta är en artikel i en lång rad artiklar som definerar ”bättre” på ett sätt så att kvinnor automatiskt blir klassade som bättre bilförare.
Exempel 1. en 50-väg kör en kvinna 40km/h och en man 60km/h. Bättre enligt polisen och försäkringsbolagen är kvinnan. Hon bryter inga regler.
Exempel 2. Kvinnan kör 10 mil/år och har en olycka. Mannen kör 100 mil/år och har två olyckor.
Bättre är kvinnan för att hon har färre olyckor.
Jag påstår som Collin att män generellt behärskar bilen bättre än kvinnorna. Och inget i artikeln eller i länkarna i ovanstående artikel visar något annat.

Carina Lundberg Markow

LEW – Det är just det som är min poäng. Collin hade kunnat hävda precis det du säger och jag hade köpt det om han hade kunnat leverera vetenskapliga fakta som stöder resonemanget. Detta väljer dock Collin att inte göra. Istället svamlar han på om gener och vådan av att köra för mycket dockvagn. Han väljer också att generlisera utifrån sina egna erfarenheter på ett sätt som inte är värdigt en seriös motorjournalist när han menar att kvinnor blir dödade på övergångsställen på grund av att de går rakt ut i gatan utan att se sig för. Den som vill veta mer om just dessa olyckor kan studera Helena Stigson och Anders Kullgrens rapport ”Fotgängares risk i trafiken”. (finns på Folksams webbsida) Här visar olycksstatistiken tydligt att det är äldre fotgängare som löper störst risk att dödas (ser sämre, reagerar och går långsammare) och bilens hastighet som avgör om föraren hinner stanna eller inte. Vi vet också att män generellt sett kör i högre hastigheter och oftare bryter mot hastighetsbegränsningar.
Beträffande din tes om att män generellt behärskar bilen bättre än kvinnor så kan det mycket väl vara så. För att bringa klarhet i detta kanske du kan posta en länk som som utifrån undersökningar eller tester visar detta?
En teori jag har (endast min egen helt ovetenskapliga) är att personer, som har lång erfarenhet av bilkörning och olika trafikmiljöer behärskar bilen bättre än mer oerfarna personer (under förutsättning att de inte kör på fyllan). Detta oavsett om de är män eller kvinnor. Jag tror också att det finns fler män än kvinnor som har tillägnat sig lång trafikerfarenhet. Det som skiljer män från kvinnor är istället att män tenderar att överskatta sin skicklighet i större utsträckning än kvinnor. Detta gör att män oftare och med visst nöje bryter mot hastighetsbestämmelse dvs kör för fort. När de gör detta hinner de inte stanna i tid. En yngre person hinner kanske hoppa undan, en äldre person … ja du fattar själv.

Länkar till detta inlägg

Läs mer om denna funktion

Krav på att avskaffa ”tvåkönsmodellen” « GenusNytt

[…] Nu har den artikeln stött på mothugg från försäkringsbolaget Folksams blogg. Läs kritiken här. Det verkar som om Folksam blir alltmer aktivt i genusdebatten. Tack för tipset igen, […]

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *