Bonustext med lastbilstest

När jag skrivit gårdagens blogginlägg om Volvo och lastbilar så mindes jag plötsligt att jag ju kört en lastbil en gång. Världens då längsta lastbil till och med! Tyvärr hittar jag inget bildbevis men i ett pressarkiv fanns i alla fall artikeln jag skrev om det hela. Året var 2004 och jag körde annars i första hand min över 30 år gamla ljusblå Volkswagen-bubbla, så jämförelsen mellan de båda var given. Den älskade bubblisen är numera såld men inte glömd. Och en bild har jag självklart kvar att bjuda på. Och så veckans bonustext, varsågoda!

Lätt köra tung lastbil
Dagens Industri  –  2004-11-27

”Psch, psch, psch”, låter den enorma lastbilen och rullar sakta framåt på sina 26 däck.

I jämförelse med min lilla bubbla, som det skulle gå in minst tio av i lastutrymmet på lastbilen, känns det mäktigt. ”Testa att växla upp till tvåan, du”, säger Magnus Karlsson, ansvarig för transportverksamheten på Mettler Toledo, som efter en stunds övertalning låtit mig provköra den splitternya jättelastbilen inom ett inhängnat område. Han sitter bredvid och instruerar. Tur det, för lastbil har jag aldrig testat tidigare.

Jag växlar upp och kikar i backspeglarna. Trots att speglarna är stora är det svårt att se ända till slutet på lastbilens trailer. Desto bättre är sikten framåt. För att komma upp i förarhytten krävs klättring och det höga läget i kombination med en kort nos på lastbilen bidrar till en helt fri sikt. I bubblan brukar jag sträcka mig för att se ordentligt, läget i den här förarhytten ger i stället en känsla av att sitta uppe i ett torn. Bilarna omkring ser små och liksom ofarliga ut. Ännu en skillnad mot hur jag upplever körningen i bubblan, där är det oftast tvärtom.

I FH16:s förarkupé finns två stora säten och det går att fälla ned en säng och ett litet skrivbord från väggen. På golvet står en kaffekokare, men det är inget jag har tid att tänka på under färden. Att lära sig hantera ett så långt och inledningsvis ostyrigt fordon tar längre tid än ett par minuter. ”Jag tror nästan det måste handla om ett intresse i livet. Själv har jag kört lastbil i hela mitt yrkesliv”, säger Magnus Karlsson, som har arbetat i 20 år.

En sväng med en lastbil på över 20 meter är inte som en sväng med en fyra meter lång bubbla. Visserligen är det inte lika tungt att styra lastbilen, tack vare servostyrning.

Med bubblan kan en stunds snäv fickparkering ge kramp i armarna. Men till skillnad från bubblan, som kan svängas nästan hur som helst på ett väldigt litet utrymme, måste en sväng med lastbilen planeras noggrant. Och den måste ske i 90 grader. Utan Magnus Karlssons hjälp hade jag definitivt kört fast någonstans. ”Jag ville inte säga det när du körde, men hörnet på huset sitter fast i trailern där bak”, skämtar Magnus Karlsson efter provturen.

©Dagens Industri eller artikelförfattaren.

Taggar: , ,

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

Inga kommentarer

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *