BP:s mediehantering är ett hån

BP:s krishantering i medierna fortsätter att förvåna. Det senaste är nu ett antal bilder som efter en närmare anblick visat sig vara förvanskade till BP:s fördel. Om jag inte visste bättre hade jag trott att BP snålat in på pr- och kommunikationsrådgivningen och gett fria händer åt en amatör. Men så är det ju inte. BP använder sig exempelvis av den brittiska byrån Brunswick, som för övrigt även har ett kontor i Stockholm.

Jag hade inte alls tänkt skriva om den här byrån, eller dess arbete. BP:s sätt att hantera oljekatastrofen i medierna är chockerande men samtidigt har jag på riktigt börjat bli ledsen över hur de genom att vara så oprofessionella faktiskt ställer till ännu mer problem för sig själva. Framför allt efter att sett oljan med egna ögon och talat med BP-representanter vars beskrivningar om vad de gör för att få bukt med alltihop än så länge är svårt att ifrågasätta. Mediehanteringen är ett hån mot alla som sliter för att få stopp på läckan, med att samla upp olja i havet eller från land.

Och den visar också att varken medieansvariga på BP eller de så kallade experterna på Brunswick har förstått allvaret i den här katastrofen. Eller vad sägs om följande mening som är hämtad från Brunswicks hemsida? Söker du på BP så får du fram tre resultat varav ett är en presentation av en av byråns ”directors”:

She has also provided crisis and issues management counsel to clients such as BP in its response to the spill in the Gulf of Mexico and has extensive experience in shareholder activism situations.

Är detta en ”shareholder activism situation”? Aktieägarna går säkerligen att beskylla för mycket. Och hur någon beskriver sin erfarenhet på en hemsida ger inte hela bilden. Men även om denna konsults uppdrag var – som det ser ut – att ”hantera bråkiga aktieägare som dykt upp pga oljeläckan” så hade kanske varit bättre att istället börja med att lösa grundproblemet och inte ljuga om framstegen längs vägen.

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

Inga kommentarer

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *