En tiokrona som kan förändra mycket!

Igår åkte jag och några kollegor åter till Folksam i Kramfors för att träffa peppade och engagerade kundtjänstmedarbetare. Precis som vid vårt besök förra veckan så berättade jag och min kollega Emilie om vårt arbete med Ansvarsfullt ägande.

Det är inte alltid enkelt att förklara vad det är vi gör, och det är säkert inte alltid lätt att förstå varför vi gör det, därför använde vi en förklaring som kanske även fungerar som en introduktion till vårt arbete för den som söker information via nätet, och på denna blogg.

Som konsumenter har du och jag, och alla andra, en större makt och kan utöva större påverkan än vad vi säkert själva tänker på. Utrustade med en tio-krona kan vi i matbutiken göra aktiva val över vår konsumtion som påverkar företagen som producerar varorna och företagen som säljer dem. Vi kan välja mellan att använda denna tia för att köpa några bananer som är Krav-märkta istället för bananer från Dole eller så kan vi köpa ekologiskt kaffe istället för ”ful-kaffe”. Valen är många, och vi gör dem varje dag.

Tyvärr inser vi att effekten av att just jag avstår från att köpa Dole-bananer eller ”ful-kaffet” inte blir så stor. Dole kommer att överleva även utan min guldtia. Men det är här kollektivet kommer in i bilden. Genom att aktivt göra val, och genom att berätta om det för andra, så kommer till slut företagen att lyssna på oss konsumenter. Så skedde till exempel när en upprörd fruktsalladsätare vände sig till snabbmatskedjan Max och protesterade mot att Max serverade fruktsallader som kom från Dole. Max lyssnade till sina konsumenter och plockade bort Doleprodukterna. Nu börjar vi närma oss en nivå där det börjar kännas för Dole. Inte att den arga konsumenten själv avstod från att köpa en produkt, för ungefär en tio-krona, utan för att konsumenten drev frågan vidare, protesterade och rätt snabbt fick med sig en tyngre aktör som valde att plocka bort produkten från restaurangerna.

Och nu över till Folksam. Folksam har i dag någonstans mellan 230 och 240 miljarder investerade. Det är många guldtior som kommer från våra kunder. I och med att vi är kundägda, och därmed inte har ägare som kräver utdelning ned i fickorna, så kan vi fortsätta att förvalta och investera dessa pengar. Och det gör vi. På ett ansvarsfullt sätt. Vi investerar inte i tobak och vi investerar inte i klustervapen. Vi investerar däremot i väldigt många andra bolag, och använder där våra investeringar och delägarskap för att påverka de företagen inom områden deras miljöarbete, deras arbete med mänskliga rättigheter och mot korruption.

I och med att Folksam investerar nästan en kvarts miljard (230 000 000 000 – 240 000 000 000 kronor) lyssnar företagen ibland på oss. Ibland måste vi lyfta en fråga från en direktdialog med företagen till att involvera andra investerare eller allmänheten för att fler ska reagera. Så genom att välja Folksam som sitt försäkrings- eller livbolag så gör kunder aktiva val för hur deras pengar ska förvaltas och investeras. På ett ansvarsfullt sätt. Det är konsumentmakt och ger Folksam muskler att fortsätta att driva viktiga frågor och bedriva ett ansvarsfullt ägande.

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

1 kommentar

Länkar till detta inlägg

Läs mer om denna funktion

Ditt försäkringsval spelar också roll | En katt bland hermelinerna

[…] spelar också roll Emilie Westholm | 2009-11-13 | Kategori: Ej kategoriserade | Inga kommentarer Richard skriver om konsumentmakt, om tio-kronans verkliga värde om den samarbetar med många andra […]

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *