Kvotering är för veklingar

Idag har jag varit med och rekryterat en kompetent styrelseledamot till ett börsnoterat bolag. Det är en rekrytering som har gjorts ”by the book”.

  1. Utvärdering av befintlig styrelse
  2. Diskussion i valberedningen om företagets och ägarnas behov
  3. Fastställande av kravprofil i valberedningen
  4. Kontakt med rekryteringsfirma
  5. Inventering av kandidater på ett bredare plan
  6. Prioritering ner till två kandidater
  7. Diskussion i valberedning samt beslut av huvudkandidat
  8. Huvudkandidat måste tacka nej av yrkesmässiga skäl
  9. Ny kandidatgenomgång
  10. Intervju av två nya prioriterade kandidater
  11. Beslut i valberedning
  12. Rekryteringen klar!

Denna resa, som pågått i ca 3 månader, har skiljt sig från de flesta valberedningsprocesser på flera sätt. För det första har den varit systematisk och för det andra har fokus varit inriktat på att hitta en person med en specifik kompetens och för det tredje har valberedningen valt att fokusera på att ta fram en kvinnlig kandidat utan att göra några eftergifter kompetenskraven.  Detta är inte kvotering utan systematiskt valberedningsarbete. Jag känner mig därför stolt och nöjd idag! Kandidaten kommer att presenteras i dagarna. Bolaget är inte en bank.

I morgon ska jag åka till Oslo och delta vid en internationell konferens om företagskultur i Norden: Gjennom krisen med etikk og innovasjonskraft? Vid denna konferens så kommer det verkliga maktnätverket i Sverige att avslöjats allt enligt Fil dr Marit Hoel, vid Center for Corporate Diversity. Det kommer att bli en kioskvältare!

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

8 kommentarer

Ivar

Manligt – kvinnligt, *suck*

Jag önskar att man kunde göra rekryteringar helt anonymt.
Dvs man får inte veta om det är en man, kvinna, eller nysvensk.

Men säger någon vi vill ju gärna kunna prata med verdbörande också.

Men det går ju att ordna använd röstförvrängare så att man inte kan avgör vad det är man pratar med.

Först då skulle man uppnå att man får bästa komptensen för ett jobb.

Fö tror jag att man inom några år kommer att snacka om att kvotera män (Lika dumt det) eftersom kvinnor dominerar den högre utbildningen på våra lärosäten.

Max

Mitt stora problem med kvotering är att jag inte tror på idén att kompensera negativ särbehandling med positiv.

Om idén med jämlikhet är att man inte ska bry sig om om en person är man eller kvinna utan bara ta ställning till kompetensen anser jag att kvotering är precis lika kontraproduktivt som diskriminiering.

Carina

Kunde inte sagt det bättre själv!

Carina

Det där med anonymitet har jag också funderat över. Tyckte tidigare att det kunde vara en lösning. Jag tror der delvis fortfarande men bara på ett inledande stadium. Sen måste man träffas på något sätt. Men kanske inte IRL. Elektroniskt kan kanske vara ett alternativ. En combo av anonym info och en djupare face to face kontakt är nog det bästa. Hoppsan! Nu börjar det låta som dating.

Ivar

”Nu börjar det låta som dating.”

Fast det är ju inte det sämsta 🙂

E.Ö

Du är tydligen chef ansvarsfullt ägande Folksam. Då tycker jag för det första med anledning av ”ansvarsfullt ägande” skall göra rätt för den titeln.
Läs gärna en insändare av en klok person NSD idag 27 mars.
Detta med anledning av att du så starkt påstår att i Folksam förekommer minsann inga bonusar.
Tja, i insändare kunde man läsa att VD Anders Sundström med sin mycket ringa utbildning /enligt insändaren/ tjänar 5 miljoner kronor per år – betydligt mer än vår statsminister.
Ja – vem behöver då några bonus? VAD tjänar du?

På tal om ”ansvarsfullt ägande” så tycker jag då och flera med mig att du för det första skickar mig din e mail adress så jag får berätta en del saker hur Folksam agerat mot en gammal människa. hur han ignoreras av både handläggare och VD Anders Sundström.
Hur han hånats i telefon av en kvinnlig skadechef i Umeå.
Hur den ene säger si och den andre så.
Det är förövrigt en kund sedan 66 år och som faktiskt var med och byggde upp Folksam då du kanske bara var en baby.
Som cyklade mil efter mil och ”håvade” in pengar till Folksam som fritidsombud och spred Folksams ideologi.

Denne man som nu är 87 år blir behandlad som ”skit” – förlåt det banala uttrycket av detta bolag.
Själv som anhörig fick jag inte vända mig till media för då hotade en skadereglerare mig för att stämma mig för hot mot tjänsteman.
Folksam har i detta ärende agerat så fult och totalt utan empati och VD med sina 5 miljoner har yttersta ansvar även för de små kunderna och skall inte ignorera han heller.
verkar förövrigt vedertaget att handläggare inom Folksam struntar i att svara om de inte har lust och det får absolut inte förekomma. Har själv en gång i tiden arbetat på Skandia och vet att även om man kokade inombords så var man tvungen respektera alla kunder.

För att du också som chef ”ansvarsfullt ägande” skall kunna till fullo sätta dig in i detta så föreslår jag du kontaktar Anders Sundströms sekreterare Anna-Lena Mjörning eller något ditåt. glömt exakt hennes namn, likaså VD /för han vet vad det gäller/ och icke minst kvinnliga skadechefer i Umeå som inte ens drar sig för att skrika och låta som en ”kulspruta” mot en gammal man – flera hörde samtalet.
Samt även personal på folksam Luleå.
Du kommer givetvis få deras version av händelseförloppet MEN sanningen kommer du få ”här” och finns bevis på nätet som jag vidarebefordrat allt redan till ett antal.

Så här får man inte behandla människor. Sedan är det något fel då man ”täcker” varandra och en kundmottagare som faktiskt gjort sig skyldig till fel information från början på kontoret Luleå får gå fri. Har inte personal på folksam någon lag då det gäller deras ansvar?

Kan förövrigt nämna i sammanhanget att vi också råkade ut för folksams girighet i samband med inbrott i flerfamiljshus och där ignorerade också handläggare att svara då det blev för obehagligt fast lögner förekom då också från personal och man tappade till och med bort originalkvitton………….men det är en annan sorgliga historia. Tyvärr måste vi ha Folskam då man som medlem i facket tvingas ha detta bolag. Har bil i annat bolag och ser hur bra allting sköttes där vid inbrott samt hur de övriga vid inbrottet med andra bolag blev bemötta. Bra bemötande.

Men på det sätt som min far har kränkts får bara inte ske och det är så mycket att du måste få insyn. vi kommer inte ge oss – för fel har begåtts.
VD med sina miljoner VET vad ärendet gäller och måste BRY sig /du behöver bara säga en gammal man på 87 år från Luleå/ Han måste ovillkorligen också BRY sig om vad hans anställda sysslar med. vilka fel som begås. Yttersta ansvar som sagt.

Synd att detta mail inte publiceras så många kan ta del av det. Men visa nu hur orädd och samtidigt empatisk du är – som du själv framhäver och kolla upp vad som sker på Folksam och det vore bra om man fick din e mail adress. För så orädd som du är så har du den säkert tillgänglig.

Och – som sagt läs en insändare idagens NSD 27 mars!

hoppas på kontakt. För vi kommer återkomma. Sådant här får inte ske i ett bolag med ”ansvarsfullt ägande” och bolaget som är till för alla och alltid skall ställa upp för alla.
Min far fick förutom allt annat inte ens chansen att ompröva ärendet hos kundombudsman.
Stundtals funderar jag över om detta var någon form av hämnd för att jag som anhörig var i deras ögon ”bråkig” som ställde krav……………………..många tror det nämligen.

MVH/Elizabeth Ö dotter till Börje Nilsson luleå.

Carina

Till EÖ: Förfärlig historia! Maila mig på jobbet så ska jag hjälpa dig att komma i kontakt med Folksams kundombudsman. carina.lundberg.markow@folksam.se

E.Ö

TACK!!!!!!!!! Det värmde. TACK!!!!!!!!!!!!!!!!! Du visar att DU bryr dig————värd respekt!!!!!!!!!!
Kommer att komma med mer ingående information på den mailadress jag fått – då det du fått läsa här bara är en bråkdel.
MVH/E

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *