Homo Zappiens eller Criticus

Sitter på ett seminarie just nu och får höra ett intressant föredrag av framtidskonsulten Magnus Kempe från Kairos Future. Han säger att det som är trendmässigt inne just nu är värderingsbaserat beteende. Anknytning till bondesamhället smäller högt

Han säger att kunden är kung är  i ännu större utsträckning än tidigare men att företagen inte verkat ha fattat det.  Kunden är allt mer ombytlig och ändrar beteende flera gånger om dagen allt efter de olika situationer och roller som uppkommer. Varje roll har sina behov och  sin identitet. Det omkullkastar alla gamla modeller för segmentering.  Ingen situation är den andra lik, och konsumenterna förflyttar sig smidigt från den ena till den andra. Homo Zappiens, som han kallar oss, kan vara både rebellisk, multikulturell, tidspressad, trygghetssökande, etisk och kommunikativ samtidigt i sina inköp. En billig ost, en ekologisk mjölk, svenskt kött och nordafrikansk hummus hamnar lätt i samma varukorg. På bolaget vill kunden hellre välja vin efter land än efter pris.  Äkthet och historia är värdefullt. 

Wow! Det låter precis som jag! Jag är en Homon Zappiens.  Dessutom är jag av ädel bondesläkt. Verkar helt logiskt. Jag undrar dock hur denna bild stämmer med det seminarie som jag är på just nu? Vi sitter ett hundratal gubbs & gumms (flest gubbs) i en sal med en scen.  Där framme pratar ännu fler gubbs på. Mest pratas det som har varit och vår egen förträfflighet. Kempe kämpar på och pratar om medarbetarägande och kundfokus. Framtiden mina herrar, framtiden var är den? En trevlig vidkraftskille från Jämtland ger visst hopp. En ex försäkringsdirektör pratar om förra (sic!) sekelskiftet och brandstodslagstiftningen 1853.  Folksam rockar fett då och då men Zappiens? Nja det vete sjutton. Ups, jag är nog inte någon Zappiens jag heller. Homo Criticus är nog mer relevant.

Uppdatering: Nu hettar det till lite grann! De börjar prata om min chefs lön. Intressant. Frågan är om han tjänar för mycket, 5 Mkr per år. Vindkraftskillen tycker det är för mycket. Ex försäkringsdirren upplyser om att relationen var de samma för 50 år sedan. Firmans ordförande säger att han faktiskt ligger i den lägre delen av direktörslöneligan.

Nu kommenterar även min chef detta pikanta ämne. -Världen är tyvärr orättvis.  Ska man prata om värde så är alla i makteliten överbetalda. Min inställning är att jobbar man hos oss så ska man ha lika bra betalt men inte mer än hos konkurrent firman på fina gatan. (Aha, tänker jag, det ska vi komma ihåg vid nästa löneförhandling).

Dagen slutar faktiskt med ett positivt slutord från vår hövding. Vi måste levera något som är bättre och som kunden vill ha!

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

7 kommentarer

Homo Zappiens

har just lämnat samma seminarium oh ja, jag är en rebellisk Homo zappiens! Saknade mycket Framtiden och myket Djävlar anamma. Och var fanns vi, några eldsjälar som vill så mycket+ inte bjöds vi in direkt…Ett erkännande: jag nickade till när det skulle bli intressant paneldebatt. I stolarna satt tre gubbs, nåja en lite yngre, men var är de arga, framåtblickande tjejerna? Våga något annorlunda, något nytt är mitt råd till nästa gång.

Carina

Exakt min åsikt

64laudon

Kunden är kung, det har vi vetat länge. Men företag är sjukt dåliga på att involvera kunderna i beslustprocesser. Man ser dem inte som den resurs de faktiskt är. Alla företag säger att de lyssnar på kunderna men de har oftast inte en aning vad som gäller. Bättre dialog är modellen kanske via ett panelkoncept. Gissa vem som har ett sådant? 🙂

Carina Lundberg Markow

Det vet jag! IF har det och Skandia, tror jag. Problemet är att de främst används vuíd tvister och klagomål. Alla bolag har nån form av kundombudsman som tar denna typ av frågor. Hade jag fått bestämma så skulle Folksam ha en mycket mer intensiv kontakt med kunden i panelkoncept form. Det finns redan idag mycket kundkontakter pg av att Folksam ägs av kunderna. Men inget är så bra att det inte kan bli bättre!

Jacqueline

Ja, pratet på scenen som pratades av en medelålders herre och två äldre herrar skulle handla om framtiden, och om framtidsutsikterna för kundägda företag specifikt. Två av herrarna rattade in backspegeln från start, klokheten bor i erfarenhet. Men, det var tydligen svårt att få bort blicken från backspegeln och rikta den framåt, vittnade pratet från herrarna om.

För att bli framgångsrik bör man vara både klok och nyfiken, och då måste blickens radie utökas.

Om en företagsgrupp har bestämt sig för att man tydligare ska manifestera sig och organiserar sig efter segmentering utifrån olika affärslogiker som innefattar olika bolag i företagsgruppen, kanske man skulle se över den typ av befinliga institutionella former för kundinflytande man har. Alltså, inte bara redovisa att kundinflytandet alltid skett och sker i form av kundombudsman, kommittéer osv, utan också ställa sig frågan om det räcker och är rätt forum, nu och i morgon. Eller var det framtiden som var i fokus, någon?

Och finns det bara ett ja- eller nejsvar på frågan om kundägda företag har en framtid? Det kunde besvarats snabbare än under en hel eftermiddag, och så kunde tid ägnats åt hur kundinflytandet i kundägada företag med olika affärslogiker inte bara ser ut utan också hur det kan utvecklas.

När scenen räcker till för en sagotant, en frågetant och tre herrar som ska berätta om trender och framtid hade det varit bra om vi som satt framför scenen och lyssnade hade bjudits in till att fråga eller tycka något!

Tycker själv att Magnus från Kairos var inne på något spännande när han drog upp flera typer av kooperativa anslag i styrande och ägande som var hur heta som helst; medarbetarägande, inköpskollektiv mm. En av affärslogikerna som finns i företagstruppen handlar just om lösningar baserade på gruppinköp, dvs en win-win-winsituation. (Men i traditionellt organiserad form, alltå inte någon vildavästern på nätet. Hur mottagliga är vi för nya former av inflytande?) Och även om vi går mot mer individualistiska än kollektiva värderingar, finns egennyttan inbäddad i även en gruppbaserad lösning, det gäller bara att se och tilltala individen och gratulera till en förhoppningsvis bra lösning till smart inköpspris, bekräfta kunden!

Själv tycker jag att Företaget faktsikt tagit sjumilasteg, när det gäller att ha en dialog med kunder och konsumenter utanför kommittérummens väggar. I så gott som all utveckling blandar vi in kunder och konsumenter, vi vill inte ”ta fram borrmaskiner utan att veta att det är hål som kunden vill ha”. Vi kör kreativa workshops med både kunder och konsumenter. Gravida med partner måste få komma till tals när vi ska designa lösningar för dem och bebis, seniorer när det gäller trygghet som upphör när anställning och fackligt medlemsskap avslutas och studenter som vill ha en lösning som passar ”litet saker men mycket framtid”! Och här har vi på Företaget inte en enda, utan en mångfacetterad palett av paneler. Vi har öppnat kranarna och ska se till att Företaget är mottagligt för att anpassa lösningar till en behovsstyrd efterfrågan ; )

Carina

Bra komments! Hur blir det med din blogg? Annars får du gärna ”gästblogga” här!

Carina

Tyvärr tas eldsjälar inte tillvara på rätt sätt alltid. Det är enklare med eldsjälar och konformister.

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *